Valiza cu picioare lungi, Ep. 2
Atelierul de
producţie al firmei, al cărui proprietar este Petre, are ca locaţie coama
pleşuvă a unui deal, aflat la marginea oraşului. Construcţia, ca o fortăreaţă
medievală, este cocoţată pe porţiunea cea mai înaltă, între stânci şi deasupra
pădurii care, spre oraş, are o întindere mică, în timp ce pe partea opusă are o
întindere care este nesfârşită pentru ochiul omului şi se duce până dincolo de
munţi.
Fortăreaţa este
înconjurată de un inel din beton, care este folosit pentru a se putea parca
autoturismele la această înălţime, dar şi, parcă, pentru a bloca expansiunea
verdelui.
În faţa intrării
principale se află, în staţionare, un autoturism şi alături se mai așază un
altul din care iese Petre.
Se grăbește. Timpul
rămas din această zi pare insuficient pentru câte mai are de trecut.
Pătrunde în
interiorul clădirii şi se opreşte în atelierul pentru ansamble finite, lângă un
robot, construit şi asamblat aici, şi care seamănă perfect cu el. Poţi spune cu
certitudine că, amândoi, sunt doi fraţi gemeni, identici. Numai că unul dintre
ei, deocamdată, este imobil.
A fost produs în
cel mai mare secret posibil, de el şi prietenul său, Emil, venit dintr-o insulă
mică, din Pacific, unde este rezident. Nici părinţii şi nici cunoscuţii lor nu
cunosc ceea ce se produce în acest loc. Au fost ajutaţi de mai mulţi
colaboratori care au creat subansamblele, dar nu au ştiut niciodată ce se
doreşte să se obţină în final prin cuplarea lor.
– Hei !...La
ora asta mai am în funcţiune doar un neuron, și ăla este șchiop, mai are doar
un picior, și tot îmi spune să mă retrag acasă !...Este gata, maestre?
întreabă Petre după ce încheie inspectarea produsului final care, cum am mai
spus, este o copie perfectă a sa.
O copie care doar
fizic se demonstrează, deocamdată.
– Omule, ești de
departe cel mai fericit om de pe lumea asta !
- Da !
- Ai un copil și
nici măcar nu eși căsătorit ! Este aşa cum ai vrut tu! răspunde Emil. Te-am
ajutat cum ai vrut, acum o să plec?
– Ştii că nu sunt
de acord cu plecarea ta! Aşteaptă, cel puţin până când punem la punct acest
proiect, în cele mai mici detalii.
– Nu mai suport să
trăiesc în Europa. Tu ştii foarte bine ce vreau să zic. Majoritatea oamenilor,
de aici, sunt nişte ipocriţi. Ei nu sunt ceea ce vor să pară ! Şi mai sunt și dezbinaţi pe criterii etnice, regionale şi
religioase. În ziua de azi numai o minte bolnavă poate să separe oamenii după
astfel de criterii.
Petre se apropie de copia sa. O privește încă o dată, cu
toate că o cunoaște pnă la cel mai mic detaliu.
– Ai isprăvit cu
acuzele? Îi dăm viaţă?
– Să mergem în
sala de comandă, ca să nu se intimideze tipul, glumeşte Emil trăgându-l după el
pe Petre, spre sala de comandă.
– Ha, ha, ha… Cum
să se intimideze un metal?
Părăsesc atelierul
şi pătrund în sala de comandă. Este și nu este clipa cea așteptată. Plăcerea
este când descoperi ideea, când o realizezi, nu când totul este împlinit. Se
pare că le-a dispărut entuziasmul lucrurilor mari.
Între cele două
încăperi se află un perete din sticlă prin care privirea poate trece dintr-o
parte în alta.
– Comanda din
biroul central nu este activată. Mâine, când reluăm probele, tu vei sta în
biroul central, unde vei face şi înregistrările parametrilor, iar eu rămân aici
pentru a face observaţiile cu ochiul liber. Suntem gata pentru a-i da viaţă lui
Petrică?
– Petrică!
– Este copilul
tău… şi-ţi poartă numele: Petrică Lupu.
– Hai, lasă-mă! Zi-i… motor.
Emil acţionează pârghia care, dacă este
lăsată în jos, produce activarea programului de lucru din capul lui Petrică.
Toate beculeţele
se aprind, cu lumini multicolore, iar pe monitoare apar diferite imagini,
ciudate pentru un necunoscător.
– Acum, am să-i
acord independenţă ...sau nu ! Ce sunt eu, acum !?
- Eliberatorul…
- Doar
atât !? Nu ! Aș fi mult mai mult și… nu vreau ! Aș fi un mic
Dumnezeu !?...și nu vreau !... nu putem schimba actorii, cum vrei tu,
pe această scenă a Universului…eu doar te-am ajutat, cum ai vrut, așa că…zi-i
tu, motor !
Robotul se mișcă
și porneşte către ei ; deschide uşa şi rămâne în cadrul ei. Roteşte
privirea prin sala de comandă şi repetă ciclul, fără să pară interesat de ceva
anume.
Petre şi Emil se
uită la el și, parcă, un soi de teamă îi
cuprinde. De ce nu simt aceeași emoţie ca în timpul realizării lui !? Se
gândesc și nu-și pot explica.
Afară este deja
întuneric. În pădurea de dincolo de parcare
bezna este totală. Un om normal cu greu s-ar încumeta, acum, să treacă
prin desişul pădurii.
– Bună seara! Eu
sunt Emil, tu cine eşti?
Robotul nu răspunde. Priveşte doar anemic spre ei, cu o privire care nu anunţă ceva
anume. Așa l-au conceput, cu o privire blândă și o expresie a feţei relaxată. Este oprit în
cadrul uşii, blocând accesul. În situaţia în care se află riscă să devină
anost, cu toate că este dotat cu un supercalculator.
– Sunt probleme cu softul sau cu
perifericul care realizează vorbirea, continuă Emil. Vreau să verific dacă
înţelege ce i se spune.
În timp ce
telefonul mobil al lui Petre sună, Emil
se apropie de robot, adică de Petrică, şi-i zice:
– Te rog să pleci
de aici şi să închizi uşa!
Petrică se
conformează, se întoarce la o sută optzeci de grade, închide uşa şi se face
nevăzut.
Emil se lipește cu
spatele de ușă, duce capul până ce atige cu ceafa ușa și închide ochii. Caută
întunericul, pentru că atunci când ești obosit nu-ţi mai trebuie altceva și
întunericul nu-ţi oferă nimic.
Petre încheie
convorbirea telefonică şi se apropie de Emil.
– Trebuie să plec
la biroul central al firmei. Sunt căutat. Am venit, am văzut…ne-am cunoscut…mă
așteptam să fie ceva mai complicat primul contact… îmi era frică de niște
întrebări idioate fără răspuns…venite de la EL.
– Propun să
încheiem, pe ziua de azi, lăsând totul aşa cum este în acest moment. Probabil
avem probleme cu modulul periferic care face posibilă exprimarea sonoră a lui
Petrică. Se pare că recepţionează comenzile verbale exterioare, dar nu poate să
se exprime.
-
Petrică !...Mă lași !
Petre formează un
nou număr de telefon, de pe mobilul său, şi zice:
– Alo! Lavinia… ceau… sunt Petre… sunt
în drum spre biroul central al firmei, după care, în jumătate de oră, cred,
sunt la tine…da?…bun!…
– Hei, omule! Unde
este individul? zice Emil privind prin geamul ce desparte atelierul de sala de
comandă.
Petre dezvoltă şi
el o faţă de om tâmpit şi rămâne blocat pe o poziţie a corpului torsionată,
anormală şi incomodă. Reuşeşte să scoată, printre dinţi doar cuvântul „cum !?“.
– Tipul este „prost crescut“, a plecat fără să ne anunţe? continuă Emil
care în alte împrejurări ar fi fost sarcastic, dar, acum, nu.
În secunda
următoare, amândoi se năpustesc spre uşă şi când ajung în atelier încep să
caute, dar nici măcar nu au pe unde să caute pentru că locul nu prea are multe
necunoscute.
Concretul din
aceste locuri nu are meandre.
Ajung afară, dar
dincolo de zidurile clădirii se află pădurea care se desfăşoară pe distanţe
mari, iar în acest moment, prin noapte, distanţele devin foarte mari.
Dau ocol clădirii
de câteva ori, fără să facă vreo descoperire care să-i intereseze. Se opresc în
faţa intrării şi caută să înţeleagă ce se întâmplă, de fapt, în aceste momente,
și cum de a fost posibil să scape situaţia de sub control.
Nu poţi să
lungești o incertitudine până la infinit. Incertitudinea este un prieten
rău ; este cu tine peste tot și doar te consumă. Încep să se împace
cu situaţia.
– Maestre, care a
fost ultimul gest al nostru faţă de el? Ce comandă ai acţionat ultima dată?
– Ultima comandă a
fost verbală… stai să mă gândesc… da… i-am zis: „Te rog să pleci de aici şi să
închizi uşa!“.
Se privesc amândoi
în ochi, incomod, dar fără intenţii ostile. Se acuză fiecare în parte, în gând,
pentru situaţia scăpată de sub control. Numai că acuzele rămân în urmă de parcă
nici nu ar fi.
– Individul a
interpretat că trebuie să părăsească clădirea! Ce facem acum?
– Tu, oricum, eşti
în drum spre sediul central al firmei. Mă dirijezi pe mine prin telefon spre
locul unde se află. Tu trebuie să vezi acolo, pe monitoare, ceea ce vede el! Pe
monitoarele de aici nu putem vedea decât interiorul lui, prin parametrii
funcţiilor de bază.
– De acord! Am
plecat. Lăsăm totul deschis, aici, pentru eventualitatea că se întoarce în
această noapte. În cel mai scurt timp trebuie să facem posibilă înregistrarea
imaginilor pe care el le vede şi aici, în atelier.
Petre urcă în
maşina personală şi porneşte către baza dealului, spre intrarea în oraş. Scoate
mobilul şi formează numărul secretarei, aflată în sediul central al
firmei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu