Valiza cu picioare lungi, Ep.14
O gară modestă stă agăţată de o cale ferată aşteptând, zi de zi şi
noapte de noapte, ba un călător, ba un tren. Este destul de greu, trebuie să
recunoaştem, să stea agăţată în acelaşi loc, tot timpul, măsurându-se cu legile
realităţilor materiale înconjurătoare, dar şi cu întâlnirile, cu despărţirile,
cu legile oamenilor care-i trec pragul si o calcă în picioare.
Este seară. De jur
împrejur, dealurile şi munţii dispar treptat sub vraja nopţii care se apropie
cu grabă şi se întinde peste tot ca mâna unei mame grijulii ce încearcă
să cuprindă pruncul pe jumătate adormit.
Un călător mahmur,
absent faţă de tot ce-l înconjoară, îşi odihneşte geometria pe o bancă aflată
în faţa gării, având alături, nu pe bancă ci pe peron, un automobil de teren,
decapotabil, cu uşile larg deschise.
Doar vântul mai
are de lucru, prin aceste locuri, rostogolind din când în când un mărăcine sferic, a
cărui prezenţă pe peronul gării nu cred că s-ar găsi cineva să o explice.
Şi, uite-aşa,
noaptea şi-ar fi intrat in detalii, mărăcinele sferic s-ar mai fi rostogolit de
două-trei ori, geometria de pe bancă s-ar fi odihnit în continuare dacă, în
dreapta gării, pe calea ferată de care este agăţată şi această gară, nu ar fi
apărut trenul. Normal că trenul, pentru că, de obicei, trenurile circulă pe
calea ferată.
La început un
punct.Nu, hai să-i dăm şi ceva material. Deci, la început un punct material,
apoi, fără să mai surprindă pe cineva, trenul şi fără nici un fel de
festivitate, ceva mai târziu, apare şi-n faţa gării, ba mai mult, se şi
opreşte.
Doi călători
coboară pe peron, aşa, nu cu o intenţie definitivă. Unul îşi aprinde pipa, iar
celălalt încearcă grăbit să-şi agite „vreascurile“, adică membrele superioare.
Geometria de pe
bancă este în continuare absentă, iar mărăcinele sferic se mai învârteşte de
câteva ori, într-o mișcare care nu ţine nici de gară, nici de tren, nici de
oameni.
Un tip, în sfârşit
avem mişcare și dinspre gară, iasă din gară şi, cu mâna în care are o lanternă
aprinsă, face un semn către conducătorul trenului.
După un şuierat
prelung trenul se pune în mişcare. Călătorul cu pipa se urcă în vagon în timp ce,
celălalt care pare cam zănatic, poate normal în felul lui, continuă să alerge
cu o mână prinsă de vagon.
Şi, în acest timp,
mărăcinele sferic se mai rostogoleşte de câteva ori, iar geometria de pe bancă
rămâne în continuare absentă.
Călătorul cel
zănatic se aruncă şi el pe scara vagonului în timp ce prin faţa gării trece
ultimul vagon dând impresia că iarăşi totul va fi ca la început, adică o gară modestă agăţată ca mai toate gările
din lume de o cale ferată, în spate munţi şi dealuri, în faţă munţi şi dealuri,
iar pe bancă o geometrie de om care se odihneşte.
Şi era să uit de
mărăcinele sferic care se rostogoleşte nestingherit prin faţa gării doar de
câteva ori, la anumite intervale de timp.
Dar, o privire mai
atentă, aruncată dincolo de calea ferată, te face să distingi conturul unei
umbre verticale şi care se mişcă spre geometria de pe bancă.
Lângă bancă, la o
înălţime de trei metri, un lampion începe să-şi mărească luminozitatea care se
revarsă pe o rază de câţiva metri creând o semisferă de lumină unde totul este
la bună vedere.
Pasagerul coborât
din tren şi transformat în umbra mişcătoare de acum câteva clipe păşeşte în
semisfera luminată de lampion şi se opreşte la câţiva paşi de cel culcat pe
bancă.
El este Petrică.
După ce a fost recuperat din mijlocul bălţii, unde era călare pe măgar, a fost
adus în atelier și i s-au făcut adăugirile necesare ca să-l apropie tot mai
mult de ceea ce ar trebui să fie un om.
Adică i-au dat o
libertate totală, ceea ce nu-i bine. Oamenii ar trebui să aibă niște convenţii
internaţionale semnate prin care acești roboţi umanoizi să fie construiţi cu
anumite limite.
Imediat, apoi, a
fost pus în mişcare şi trimis spre Maglavit, unde se aşteaptă o reuniune de
familie şi unde creatorul său, Petre, doreşte să-l reprezinte. A călătorit cu
trenul şi, în această gară, iată-l abandonând trenul şi călătoria, pentru că
trebuie să spunem că aici nu este Maglavitul.
După o analiză cu
privirea a celui de pe bancă face câteva mişcări scurte şi bruşte, așa cum face
o găină când își rotește capul, antrenând aproape toate segmentele corpului.
Porneşte spre el, se opreşte la jumătate
de metru, se apleacă asupra lui, îl priveşte, reia poziţia verticală şi face
câţiva paşi înapoi.
– Bună seara, zice
el, după care se retrage cu totul în aşteptare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu