Valiza cu picioare lungi, Ep.26
Petrică,
atȃta timp cȃt are tavanul în cap, nu are decȃt o posibilitate ; să coboare pe scară pȃnă la celălalt capăt al ei, care se află înfipt într-un noroi plin cu tot
felul de obiecte părăsite. Nu a fost învățat ca să evite situațiile în care ar rămȃne cu o singură opțiune. Oamenii, cȃnd
mor, au o singură opțiune pe care nu o pot refuza ;
groapa. În timpul vieții, oamenii au posibilitatea să refuze și dacă au o singură opțiune. El, Petrică, robotul umanoid, tot timpul are o singură opțiune pe care nu o poate refuza ; să facă ce-i spun oamenii. Așa că, nu-i de mirare în ce situație se află.
Instalaţia
de iluminat este în funcţiune şi-i luminează calea, dar tot în întuneric este ; în întunericul necunoșterii.
Galeria
prin care se evacuează apa
din piscină nu este un drum bun și o cale bătută. Este un fel de albie, pentru ‘’Apa
sȃmbetei ‘’, pe drumul de după ce-și termină de ocolit pămȃntul și se
varsă în iad.
Când ajunge la capătul scării şi pune piciorul
jos, are surpriza să constate că acolo este ceva moale, nesigur, care este un fel de pământ amestecat cu
nisip şi diluat cu apă.
Piciorul i se
afundă până peste gleznă, dar nu are ce face şi merge mai departe coborându-l
şi pe cel de-al doilea. Compoziţia moale şi lipicioasă se dovedește că nu-i este prietenoasă.
– Ce caut eu aici!
zice el cu glas tare. Dacă oamenii ăștia aveau nevoie de ajutor pentru a-şi rezolva o problemă,
da, mergeam și-n necunoscut
pentru ei, dar, așa, fără niciun rost…ce înseamnă asta !?... la ce le folosește faptul că eu sunt aici ?
O pornește spre rȃu ; se vede un ecran de lumină diferită de cea oferită de sistemul de iluminat. Este poarta de ieșire a apei spre rȃu. Acolo este un capăt al galeriei. Încearcă să uite de toate cele ce s-au
întâmplat şi acum se gândeşte cum să iasă din acest mediu care îi este ostil și-i produce disconfort la nivelul multor componente ale
corpului. Cu paşi mici şi eforturi mari
se deplasează spre capătul galeriei, unde speră să găsească o ieşire.
Noroiul este presărat şi cu unele obiecte, unele moi, altele tari, care sunt
incomode cȃnd dai de ele.
Când ajunge la
capătul galeriei dă peste un grilaj metalic, destul de solid, pus înspre ieşire
şi care blochează drumul pentru a merge mai departe. Încearcă să-și strecoare capul printre două zăbrele
apropiate și nu reușește. Constată că pe aici nu se poate trece.
Dincolo de grilaj
se vede un râu care trece liniştit şi liber. Este natura și-n natură totu-i liber. La oameni este liber să suferi.
Face cale
întoarsă. Pe acea direcție, spre rȃu, nu poate să aibă profit. Acelaşi noroi care-i trece până dincolo de
glezne şi clipocitul auzit la intrarea şi ieşirea din noroi a pantofilor.
– Greu este să
trăieşti între oameni! Au probleme mari, care le chinuie viaţa. Cel mai rău
este că nu-şi pot rezolva singuri aceste probleme acumulate în timp. Trebuie o
forţă din afara sistemului lor, care să-i ordoneze.
Începe ca să
se audă un şuierat, de undeva, mai de departe de locul în
care se află. La început încet, apoi, din ce în ce mai tare. În
scurt timp un firicel de apă îşi face apariţia apoi, cu timpul, creşte tot mai
mult în volum.
Iuţeşte paşii ca să
ajungă mai repede la scară. Presiunea apei, care-i vine din faţă, se adaugă la
forţa cu care noroiul i se lipeşte de pantofi. La un moment dat, când apa îi ajunge la mijlocul corpului, înaintarea devine imposibilă.
După câteva minute
de cumpănă, în acelaşi loc, şuvoiul de apă îl smulge din noroi, îl rostogoleşte
de câteva ori şi-l izbeşte de grilajul metalic aflat la capătul galeriei. Şi pentru ca spectacolul să fie total necunoscut,
instalaţia de iluminare este dezactivată. Nici lumina nu mai vrea să participe la acest spectacol, fără rost, pregătit de om.
Se agaţă cu
mâinile de grilaj, se poziţionează cu trupul în poziţie verticală după care comentează de unul singur:
– Ce câştigă
aceşti oameni dacă eu mă chinui prin aceste locuri?
Şuvoiul de apă
încearcă să se stabilizeze la un nivel ce ține de mijlocul galeriei. Presiunea lui devine constantă,
iar problemele pe care le generează, nu se mai schimbă.
– Nu-i înţeleg pe
acești oameni. Atȃta
tot !? Este prea puțin. Asta pentru că oamenii nu pot fi conduși de oameni. Au aceleași pofte instincuale și, fără discuții, mai întȃi și le satisfac pe ale lor, conducătorii. Patronul lor, Dumnezeul lor, deasupra
lor, trebuia să impună ca șef un alt animal, aici, pe Pămȃnt. Trebuia să dea inteligență de conducător de exemplu… leului sau tigrului ! Un astfel de
conducător ar fi avut
pofte instinctuale diferite față de cele ale omului pe care le-ar fi judecat corect. Oamenii
nu pot fi conduși de oameni !
Nu știu de ce Dumnezeul
lor nu s-a gȃndit la
asta !
După aproape o oră,
şuvoiul de apă este atât de mic că Petrică îndrăzneşte din nou să se deplaseze
spre interior. Este întuneric şi dinspre interiorul galeriei răzbate până la el
un firicel de lumină.
Semn că pe undeva este o portiţă prin
care se poate ieşi la suprafaţă, spre piscină.
*
* *
Lavinia privește
lung și nu zice nimic. Este singură, lȃngă masa comună și lȃngă piscina golită
de apă. Singurătatea de care are parte acum o face să simtă doar o durere mare
în suflet. Imaginea lui Petrică nu-i dă pace.
Este multă
dezordine primprejur, lăsată de mȃnă de om, și este pe cale să ajungă să
guverneze locul. Farfurii, mȃncare zac peste tot, pȃnă peste fundul bazinului
piscinei.
Grătarul ce
acoperă țeava prin care se evacuează apa din piscină se ridică brusc, se
basculează în lateral, provoacă un zgomot ce trezește toate moleculele aflate
primprejur și un cap mototolit apare de sub grătar și se ridică pȃnă cȃnd, cu
ochii, poate cuprinde totul.
Lavinia se ridică
în picioare brusc ; ochii îi sunt mari, plin de lacrimi, dar strălucitori.
Capul ieșit de
sub grătarul ce acoperă țeava de evacuare a apei din piscină este al lui
Petrică.
Comentarii
Trimiteți un comentariu